12 mei 2021

Waarom een heftruck zo\’n bijzonder ding is

Heftrucks heb je in allerlei soorten en maten, voor elke optilklus vind je gemakkelijk een gebruikte heftruck. Sommigen werken met een electromotor en anderen weer met een verbrandingsmotor. Vorkheftrucks blinken vooral uit in het optillen van ladingen op pallets, daar past hun vork makkelijk in zonder de lading te beschadigen bij het optillen en neerzetten ervan. Er zijn ook heftrucks met een klem in plaats van een vork. Die kunnen veel gevarieerdere ladingen heffen maar worden minder gebruikt sinds de internationale handel steeds meer met de standaard pallets en containers werkt. Iedereen is bekend met heftrucks, we horen het woord en vormen direct een beeld in onze gedachten. Maar hoe is dat zo gekomen en is dat beeld ook echt hoe de standaard heftruck eruit ziet? Hier lees je alles dat je zou willen weten over het bijzondere verhaal van de heftruck.

Wie was er eerst? De pallet en de heftruck.

Meer dan een eeuw geleden, ten tijde van de eerste wereldoorlog, werden de eerste heftrucks ontwikkeld om zo sneller kunnen werken in de industrie. Een aantal jaar later kwam een Amerikaans bedrijf met een hydraulische heftruck, die kon tillen door middel van een systeem van vloeistof onder hoge druk. Het grote probleem met de heftrucks die in deze tijd werden gebruikt was het feit dat ze met de hand in en uitgeladen moesten worden. Zo waren de zwaarste lasten toch nog een groot probleem. In 1930 kwam de oplossing voor dit probleem, houten pallets in standaardformaat zorgden ervoor dat heftrucks hun lading zelfstandig konden optillen en neerzetten. Twintig jaren lang heeft de wereld het gedaan met maar twee modellen vorkheftruck. Maar sindsdien zijn er eindeloos veel verschillende heftrucks in gebruik genomen. Wat zijn eigenlijk de grootste innovaties die wij in onze huidige heftrucks kunnen terugvinden? En welke kwaliteiten zijn hetzelfde gebleven?

De heftruck van vandaag

Een van de grootste ontwikkelingen in pallets is de opkomst van variatie. De meeste Nederlandse heftrucks zijn voorzien van een lpg motor die gebruik maakt van vloeibaar petroleumgas. De Belgische variant is meestal uitgerust met een dieselmotor. Daarnaast zijn er steeds meer heftrucks te vinden met een electromotor, deze slaan hun energie op in een loodzware batterij. Die batterij wordt weer gebruikt als tegengewicht voor de lading. Waar in commeciëel transport een batterij een zwaar onding is, past het als gegoten bij een heftruck die dat extra gewicht toch al nodig heeft. Er is een kleine meeneemheftruck oftewel kooiaap die bevestigd worden aan vrachtwagens om zo te helpen bij het in en uitladen. Een smallegangtruck manoeuvreert zich door kleine gangetjes en stapelt tot wel tien meter hoog. Kortom, voor elke optilklus vind je zo een geschikte heftruck.